Gerakan Alumni Hira'

Singkatan dikenali sebagai GELURA

Be cool!!


Suatu masa dahulu, di tempat yang sangat jauh, ada seorang perempuan tua yang membawa muatan yang berat sepanjang perjalanan di sebuah gurun. Dalam keadaan bersusah payah, dia cuba juga untuk melakukannya sebaik mungkin. Pada ketika itu datanglah seorang lelaki muda dan menawarkan dirinya untuk membantu wanita tersebut mengangkat bebanan itu. Maka berlakulah perbualan antara lelaki dan perempuan tua tersebut.

Makcik amat berbesar hati dan berterima kasih kerana kebaikan hati kamu menolong makcik,” kata wanita tua tersebut. Wanita tua itu sangat suka berbual dan lelaki muda tersebut hanya membiarkankan sahaja wanita itu bercakap dengannya sepanjang perjalanan tersebut tanpa mencelah sepatah perkataan pun.

Wahai anak muda, sepanjang kita berjalan bersama, makcik hanya ada satu permintaan. Jangan kamu cerita tentang Muhammad! Kerana dialah makcik jadi pening kepala dan tidak tenang. Maka, jangan cerita kat makcik tentang Muhammad! Semoga perjalanan kita akan selamat sampai dengan aman.”

Wanita tua itu berkata lagi:

Lelaki itu banyak memberi masalah besar kepada makcik, masalah besar yang kamu sendiri tak dapat nak bayangkan. Makcik dengar nama dia dan kisahnya, di mana sahaja makcik pergi. Sebelum ini, kaum kerabat dia mengenali dia sebagai seorang yang jujur dan kemudian dia telah memecahbelahkan kaumnya dengan membawa ajaran bahawa Tuhan itu Esa!

Dia telah mempengaruhi yang lemah, yang miskin dan golongan hamba dan mengatakan mereka akan mendapat keuntungan dan kebebasan dengan mengikuti jalannya!” kata wanita tua tersebut dengan marahnya.

Dia telah merosakkan pemikiran orang-orang muda dengan meyakinkan mereka semua untuk bergantung harapan kepada yang lain dari berhala mereka. Maka, jangan sekali-kali kamu ceritakan tentang Muhammad!”

Apabila mereka sampai di tempat yang dituju, lelaki itu pun meletakkan barang yang dibawanya dan diberikan semula kepada wanita tersebut. Wanita tua itu pun tersenyum lebar di atas pertolongan lelaki itu dan berkata kepadanya:

Terima kasih wahai anak muda. Sungguh baik hati kamu. Kebaikan dan senyuman kamu nih sangat jarang dijumpai pada zaman sekarang. Biar makcik bagi kamu satu nasihat, jauhkan diri kamu dari Muhammad. Jangan terima katanya atau ikut jalannya. Kalau kamu ikut, nescaya selama-lamanya kamu tidak akan mendapat ketenangan and kamu hanya akan dapat masalah.”

Ketika lelaki itu hendak meminta diri untuk pergi, wanita tua itu pun berkata:

Sekarang, sebelum kita berpisah, Bolehkah makcik tahu siapakah kamu, wahai anak muda? Siapa nama kamu?

Lalu lelaki itu pun memberitahu namanya. Wanita itu senyap seketika:

Maafkan makcik… apa yang kamu cakap tadi? Telinga makcik nih dah tua dan tak berapa nak dengar. Makcik rasa makcik salah dengar tadi. Kamu kata nama kamu adalah Muhammad?

Sayalah Muhammad,” Nabi s.a.w. memberitahu wanita itu.

Lalu wanita tua itu pun bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad Pesuruh Allah, dan memeluk agama Islam.

Kisah ini diambil dari lirik sebuah lagu “Don’t Talk To Me About Muhammad” karya Dawud Wharnsby Ali.

Apakah pengajaran dari kisah ini??

Rasulullah S.A.W. adalah contoh terbaik untuk diteladani, insan yang paling berakhlak mulia sebagaimana pengiktirafan di dalam al-Quran al-Karim:

“Dan sesungguhnya kamu (Muhammad) benar-benar berbudi pekerti yang agung.” (Surah al-Qalam: 4)

Dari kisah tersebut, membantu meringankan beban orang yang lemah atau susah merupakan akhlak yang terpuji tanpa mengira siapa jua sama ada Muslim atau bukan Islam. Walaupun baginda dicaci dan dicemuh, baginda tetap berakhlak mulia tanpa menyakiti hati orang tersebut. Malah ia hanya dibalas dengan senyuman. Dan ternyata, dengan berakhlak baik dapat membuka pintu hidayah kepada manusia untuk menerima Islam. Al-Quran ada menyebut tentang suruhan Allah kepada para pendakwah untuk menyeru manusia kepadaNya melalui contoh teladan yang baik:

“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik….” (Surah an-Nahl:125)

Maka, para pendakwah khususnya yang sentiasa berhadapan dengan pelbagai ragam manusia, perlu menanamkan sikap ini, tidak cepat melenting atau rasa marah jika usaha dakwah kita diperlekehkan atau dicemuh. Bersabar dan bersikap tenang dalam setiap keadaan, dan yakinlah Allah akan mengganjari usaha kita dengan kebaikan yang besar di akhirat kelak dan tidak mengharapkan apa-apa balasan dari manusia.

Maka nasihat untuk semua para penggerak dakwah, be cool!! Teruskan usaha anda dengan ikhlas kerana Allah Ta’ala.

Fastabiqul khairaat….!! (berlumba-lumbalah kamu dalam berbuat kebaikan)

Peace be upon you.


So, as we all know, Mesyuarat Kali Ke-3 telah diadakan si SM Hirasa sendiri on the 21st March. Minit Mesyuarat yang lepas telah disahkan dan masalah berbangkit dan aktiviti alumni yang seterusnya telah dibincangkan.

Ahli Jawatankuasa Alumni yang telah dilantik serta ahli Gelura dengan suka hati dan ikhlasnya telah menghadirkan diri mereka. Antaranya ialah Mohd Danial, Ahmad Husaini, Aiman Uslim, Majdiah Nadzrah, Majdiah Nazihah, Amni Rumaisha dan Fatin Nadhirah(ehem2). Majlis telah dipengerusikan oleh Muallim Fairul sendiri.

1. Menyumbang kepada Buletin Hira'

Dalam mesyuarat kali ke-3 ni, aktiviti alumni telah pun dibincangkan dan yang pertamanya ialah GELURA(Gerakan Alumni Hira' ) akan menyumbangkan tenaga serta usaha dalam menjayakan Buletin SM Hira'  Shah Alam sepertimana yang Muallim Fairul jelaskan. Mengikut kata-katanya(eceh) "SM Hira SA akan menerbitkan Buletin Hira' dan Insyallah dengan izin-Nya buletin tersebut akan diterbitkan sebulan sekali. Akan terdapat satu ruangan khas untuk GELURA sendiri bagi ahli GELURA untuk menyerlahkan bakat terpendam". Amanat untuk menguruskan sumbangan ahli GELURA kepada Buletin Hira' telah diberiakan kepada Ukhti Majdiah Nazihah. 

So, lepas ni kepada semua rakyat jelata, anda dialu-alukan untuk memberi sumbangan karya kepada Buletin Hira'. Semua sumbangan boleh diserahkan secara face-to-face, ataupun via email kepada Ukhti Majdiah Nazihah bt Mohd Haris.

2. "GELURA Kembali"

Majlis telah memutuskan untuk mengadakan Reunion Agung(waaargh). and Insyaallah program ini telah diberi nama "GELURA KEMBALI". Plus, with His approval dan usaha-usaha para AJK Alumni dan ahli, program ini akan diadakan pada awal cuti persekolahan bulan 6 iaitu 1 Jun 09. 

Here are some of the objectives of "GELURA KEMBALI":
1. Untuk merapatkan ukhuwah fillah dalam kalangan alumni dan warga Hira.
2. Mengumpulkan kembali alumni Hira' daripada Batch 1,2,3,4,5,6 dan 7.
3. Bagi mengimbau kembali nostalgia dan kenangan kita bersama :P

The comittee members has been selected and here are some of them:

Pengarah                                   : Mohd Danial
Timb Pengarah                        : Majdiah Nazihah 
Setiausaha                                : Majdiah Nadzrah & Aiman Uslim
Bendahari                                 : Ahmad Husaini
Unit Promosi                           : Amni Rumaisha
Unit Makanan & Jamuan       : Fatin Nadhirah
Unit Program & Tentatif       : Ahmad Husaini
Unit Media & Penerbitan      : Nur Hidayat & Amrina Syakirah
Unit Pendaftaran                    : Izyana & Nawfal

Hold on people. yes, ada beberapa yang tak tahu bahawa mereka dengan tak memasalnya telah dilantik menyertai The Comittee members but these are the one that we have currently.  Bagi comittee members yang tak tahu apakah peranan mereka. Boleh rujuk kepada Setiausaha ataupun pengarah program sendiri :)

And do not worry people because Insyaallah SEMUA alumni akan dijemput. Muallim Fairul akan berusaha untuk mencari no. contact SEMUA alumni and this include from the 1st,2nd,3rd,4th,5th,6th and 7th batch. Plus, Ketua unit promosi AKAN menjemput semua alumni dan mempromosikan program ini sehabis mungkin. Tentatif program akan dimaklumkan oleh Unit Program & Tentatif kelak. 



And here come the crucial part. As i heard before, there are some speculation about the reborn of Alumni Hira Shah Alam or now as known as GELURA(Gerakan Alumni Hira). 

1. First thing first is about The Pengerusi

Dalam mesyuarat kali ini telah berbangkit isu "Siapakah Pengerusi kita?" Sebelum ni, beberapa pencalonan telah dibuat di YahooGroups for the sake of melantik pengerusi kita. Tapi, disebabkan masalah teknikal dan masalah peribadi masing-masing, hal itu terkubur sementara. Ada yang tak berapa nak kenal calon-calon pengerusi kita, ada yang tak tahu ada pencalonan, so on and so forth. So, this matter had been discussed dalam meeting dan majlis memutuskan(eceh)  bahawa Tim. Pengerusi akan mengambil alih peranan Pengerusi secara SEMENTARA. Jadi, pengerusi akan dilantik secara rasminya pada program "Gelura Kembali" kelak. Pencalonan daripada batch senior ( batch 1,2 dan 3) amatlah dialu-alukan dan digalakkan. 

So, the solution is that we will choose our Leader soon. 



2. Secondly, is about the REBORN of Gelura.

There are some controversy about this. Alumni Batch atas ada yang tidak tahu-menahu pasal Alumni Hira' yang baru ni dan ada yang terguris hati sebab tidak diinform.  Ana telah pun bersoal-jawab dengan Pengerusi Alumni yang terdahulu iaitu abang ana sendiri. And yes, Alumni terdahulu telah lama senyap-menyepi dan tidak menunjukkan impak yang maksima.(hehe). Plus, ana telah pun inform si pengerusi tentang pertubuhan Alumni ni (GELURA) and as always, he as a man totally no problem dan tak kisah malah agak supportive. Masalahnya kini ialah pihak banat batch atasan. Punca timbulnya masalah ini ialah kurangnya communication and I would like to apologize to all my seniors for not informing about this matter earlier. Ana telah memberi amanat pada Pengerusi yang lepas untuk menyebarkan berita tentang GELURA kepada banin & banat batchnya dan nampaknya 'beliau' telah mencuba as hard as possible dan tidak dapat menyalurkan berita kepada keseluruhan batchnya due to lack of communication. So, Insyaallah I will try to find ALL the contacts of alumni Hira dan Muallim Fairul juga berusaha untuk mencari fail2 lama di sekolah demi menghubungi semua alumni. And I hope that in the incoming programme - "Gelura Kembali" semua contact of alumni sudah difailkan. 

p/s : For my SENIORS from Batch 1,2 and 3, i would like to apologize here OFFICIALLY  if the news of reborn of Alumni Hirasa is not informed to YOU. 



3. Thirdly, is the FEES.

Before that, i would like to address my regret for not being in the scene at the Ihtifal 2009 due to some technical problems. Out of nowhere, I heard that pada hari kejadian, terdapat pendaftaran alumni dan kutipan yuran RM5. Ana pun agak 'kaget' mendengarnya sebab setakat ini, tiada makluman kutipan yuran secara rasmi. Setelah diselidik, kutipan dan pendaftaran tersebut telah dijalankan oleh ahli alumni kita yang prihatin dan ana sangat menghargai usahanya. If I'm not mistaken, the RM5 fees that had been collected had been used for printing. So here, i again apologize kepada sesiapa yang terkejut sebab tak memasal kena bayar RM5 sebab ana pun tak tahu. Tapi, jangan risau kerana semua kutipan yang dibuat telah disalurkan ke tabung Gelura sendiri. 

p/s: selepas ini tatacara dan protokol mendaftar dan yuran akan diterangkan secara rasminya oleh Bendahari kita :)



4. Then, here comes the issue of ALUMNI HIRA

Ada yang mempersoalkan mengapa Alumni Hira Shah Alam diasingkan. Ana tak tahu tentang hal ini secara mendalam dan masalah ini telah pun dibentangkan pada mesyuarat dan Muallim memutuskan bahawa setakat ini, kita gerakkan Alumni Hira' Shah Alam dulu. Sesiapa yang ingin menyertai ALIPH, tidak menjadi satu masalah :)




In a nutshell, I want to address my apology for all the problems and for all the blurness of all(err..). Anyway,  I hope my statement and report here had at least cleared your mind and wash all the blurness. 

"tarbiyyah bukan segalanya tetapi segalanya bermula dari tarbiyyah. tanpa kita(orang yang selalu bagi alasan) Islam tetap menang. Tapi tanpa dakwah dan tarbiyyah belum tentu kita berjaya di padang Mahsyar :)"

p/s: ohh yea. Insyaallah yahoogroup alumni dulu (hirasa) akan di maklumkan tentang blog ini dan yahoogroup hira_shahalam :)


May Allah Bless You.

Mesyuarat AJK Alumni

Masa: 9 pagi
Tarikh: 21 Mac sabtu
Tempat: Hira' shah alam
Isu: masalah gerakan, aktiviti lanjutan

Harap semua ajk untuk datang.