Gerakan Alumni Hira'

Singkatan dikenali sebagai GELURA

Perutusan Eid Mubarak


Assalamualaikum warahmatullah

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Walillahi Alhamdu.

AlhamdulIllah, pertama dan selama-lamanya setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kepada Allah swt di atas nikmat Iman dan Islam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda. Allahumma solli 'ala Muhammad, wa 'ala aalihi wa sohbihi wasallam.

ALHAMDULILLAH. Setinggi-tinggi lafaz kesyukuran ke hadrat Allah S.W.T, Tuhan sekalian alam yang telah menganugerahkan nikmat kesejahteraan, umur yang panjang dan kesihatan yang baik sehingga kita masih lagi berkesempatan menunaikan ibadah puasa di bulan Ramadhan ini dan seterusnya merayakan aidilfitri yang bakal menjelang. Mengharungi berbagai cabaran dan dugaan melalui ibadah puasa sepanjang sebulan Ramadhan sesungguhnya banyak memberikan pengajaran kepada kita untuk menjadi hamba Allah yang semakin baik berbanding masa-masa yang lepas. Kebaikan ini bukan sahaja kepada diri sendiri, malah diharapkan dapat melimpahkan manafaat kepada kesejahteraan masyarakat serta seluruh isi alam ini.

Kita sudah menghampiri penghujung Ramadhan ,dan ianya bakal meninggalkan kita. Terlalu cepat ia berlalu pergi tanpa kita sedari . Alangkah beruntungnya mereka yang benar-benar memanfaatkan bulan ini dengan memperbanyakkan amalan dan menghimpunkan sebanyak mungkin kebaikan .Sebaliknya rugilah mereka yang mempersia-siakannya atau menyambutnya dengan sambil lewa.
Kepada hamba yang taat ,jelas terpancar seri di wajah-wajah mereka menantikan Youmul Ja’izah (hari penganugerahan ).Benarlah sabda junjungan besar Nabi Muhammad saw yang menyatakan:
“Bagi mereka yang berpuasa itu ada dua kegembiraan ;pertama sewaktu berbuka dan yang kedua sewaktu bertemu dengan Allah Azza Wajalla.”
Sedangkan mereka yang engkar ,di wajah mereka terbayang rasa penyesalan dan kesungulan

Warga Hira' sekalian,
Saya menyeru dan seringkali mengingatkan akan diri ini dan seluruh warga Hira 'supaya kesan daripada tarbiyyah Ramadhan ini ,membuatkan kita bertambah semangat dan meneruskan amalan kita di bulan ini pada bulan yang lain-lain, jika dalam bulan ramadhan ini kita dapat lakukan kenapa tidak di bulan yang lain-lain.Jangan biarkan amalan kebaikan yang kita lakukan sepanjang Ramadhan berhenti setakat itu sahaja ,jadikanlah ia amalan yang konsisten sepanjang tahun.
1 Syawal akan menanti ,janganlah kita lupa ziarah menziarahi kaum keluarga, sanak saudara, malah sahabat handai serta saudara seIslam yang lain, bagi mengeratkan hubungan silaturahim sesama kita.Sehubungan dengan itu juga , bulan Syawal ini juga sewajarnya kita mengambil peluang untuk kita berpuasa sunat 6 hari sebagai kesinambungan puasa kita di bulan Ramadhan, seperti mana hadis Nabi saw, dari Abu Ayyub Al-Ansari bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:

“Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dan diikuti dengan 6 hari berpuasa di bulan syawal, dia seolah-olah berpuasa selama setahun.” (Hadith Sahih Muslim)


Warga Hira' sekalian,

Akhir kalam ,sempena kedatangan Syawal yang mulia ini ,saya dari pihak sekolah Hira' ingin memohon kemaafan diatas kesilapan yang pernah dilakukan sepanjang berada di sekolah mahupun di luar sekolah ini.Tahniah dan Selamat Hari Raya kepada anda semua dengan iringan doa semoga Allah menerima ibadah puasa kita ,qiam kita dan segala amal kebaikan yang kita lakukan sepanjang ramadhan yang lalu.
“Ya Allah terimalah Ramadhan yang kami lalui ini sebagai amalan ikhlas dari kami dan jadikanlah kami dari kalangan mereka yang dibebaskan daripada api neraka.Semoga Allah menemukan kita lagi dengan Ramadhan yang akan datang.”

Salam Eidulfitri kami ucapkan kepada semua.
Kullu 'aam, wa antum bikhair.