Gerakan Alumni Hira'

Singkatan dikenali sebagai GELURA

Maan Najah Fil Imtihan

salam buat warga Alumni Hira' sekalian...

Moga dirahmati Allah hendaknya...
di kesempatan ini muallim wakil sekolah Hira' Shah Alam mengucapkan Selamat Hari Raya AidilAdha dan selamat menyambut Tahun Baru Hijrah 1431 akan datang.Semoga Allah memberkati segala amalan kita dahulu ,kini dan akan datang.Aamin....

Di kesempatan ini juga, muallim mengucapkan selamat menghadapi peperiksaan kepada lepasan Hira' yang sekarang bertungkus -lumus mengharungi jihad ilmi ,iaitu sedang bertarung dengan peperiksaan SPM , Moga dipermudahkan menjawab soalan dan diberikan ketenangan oleh Allah swt..InsyaAllah..

Bagi pelajar yang bercuti,

Harap antum semua dapat bahagikan masa dengan baik.Isikan masa antum dengan perkara berfaedah.
INGATLAH ...semua
Jika kita tidak mengisi masa lapang kita dengan perkara yang berfaedah dari sudut agama ,diri dan kehidupan duniawi..maka Syaitan dan ejen-ejennya akan tetap mengambil kesempatan peluang itu untuk mengisikan program-program sponsor tajaannya ke arah kehancuran moral ,akhlak dan akidah dan meracuni Iman dan minda kita.
JADI ,BERWASPADALAH! JANGANLAH KITA LEKA WALAUPUN SESAAT PUN!

Disini juga muallim mewakili Persatuan Belia Islam Nasional ,ingin membuat promosi awal tentang KEM LEPASAN SPM09,seperti yg dilampirkan di sini.KLSPM Nie dah masuk kali ke 5 penganjurannya.Satu program yang sangat baik,feedback daripada peserta amat menggalakkan.Muallim rasa program nie memang sesuai untuk semua lepasan SPM ,yang ingin mengetahui halatuju dengan lebih jelas lagi.Bagi lepasan SPM Terutamanya ALUMNI Hira' Muallim rasa cukup rugi jika terlepas program sebegini.Apa Lagi ...Jangan tunggu lagi...ALUMNI SPM 09 ,boleh refer muallim jika ingin mendaftar,call muallim terus.di talian 013-6616676..

Akhir Kalam ,Muallim memohon maaf di atas ketidakprihatinan muallim terhadap ALUMNI ini.Atas komitmen lain yang banyak muallim tak dapat nak fokus GELURA ini.
a'la kullihal,GELURA tetap kena diteruskan.satu perkembangan yang baik muallim rasa setakat ini.Mantap...Cumanya minta pengerusi GELURA kembali fikirkan apa next step selepas perjumpaan yang lalu yang muallim rasa dah hampir 5 bulan yang lalu...


sekian,
salam kemaafan,

Muallim Mohd Fairul Nafazli Bin Md Nazin
Penasihat GELURA

Kem Lepasan SPM 2009

Hipokrit dengan Allah?

Assalamualaikum w.b.t.

Hari ini, manusia banyak melakukan perkara-perkara nifaq yang jarang untuk mereka sedari. Hipokrit merupakan satu perkataan yang boleh disinonimkan dengan sifat munafik. Hipokrit dengan manusia pasti dibenci maka hipokrit dengan Allah, tunggu saja azabnya.

"Sesungguhnya orang-orang munafiq itu di tingkatan neraka yang paling bawah"
Al-Quran




Sakit perut = sakit hati, betul ke?


Nifaq itu boleh diumpamakan seperti kita beramal tanpa ilmu. Orang yang beramal tanpa ilmu tidak pernah tahu sama ada perkara yang dia amalkan itu betul/salah/sah atau batal dalam agama. Begitu juga nifaq, si pelakunya terkadang tidak menyedari yang dia lakukan itu nifaq. Maka eloklah ana bawakan contoh perlakuan yang menghampiri kepada nifaq walaupun mungkin hal-hal ini bukan taraf nifaq/layak digelar hipokrit sahaja. Yang jelasnya, ia memang bukan haq Allah daripada hamba-hambanya dan ia memang dipandang buruk oleh akal yang sihat.

1. Taqarrub ilallah hanya ketika nak periksa. Ini merupakan penipuan dalam ibadah seorang hamba malah ia suatu pendustaan terhadap agama. Perhatikan 'hanya' yang digunakan. Ia bermaksud seseorang itu hanya beribadah dan mendekatkan diri kepada Allah hanya ketika inginkan hajatnya tercapai. Sejurus selepas hajatnya tercapai, hubungannya dengan Allah tunggang langgang, seolah-olah dia menganggap Allah itu seperti suatu 'alat' untuk kepentingan dirinya sendiri. Namun, tidaklah menjadi kesalahan sekiranya dia 'lebih' taqarrub pada Allah ketika berhajat dan pada masa lain, dia masih menjaga hubungan dengan Allah, cuma lebih dia taqarrub ketika berhajat. Apapun, misi seorang hamba itu sepanjang hayat. Kita bukan tahu kita akan mati bila. Tak semestinya time periksa. Kan?

2. Baik ketika bersama suatu golongan, buruk ketika bersama yang lain. Manusia mudah terkesan dengan masyarakat persekitaran yang digaulinya. Memang ini suatu sifat yang perlu ana akui, ana sendiri pernah mempunyainya. Namun, sifat seorang muslim sejati itu tetap, istiqamah. Akhlaknya tetap mulia, beradab, sopan, sentiasa zikrullah walaupun diancam keras atau dipujuk lembut. Hati inilah yang kita perlu usahakan , kerana itulah hakikat perjuangan seorang hamba; yakni tahap muttaqin. Kita bersama-sama berusaha..

3.Ajak orang lebih2, dia sendiri tak buat.

"Apakah kamu mengajak manusia melakukan kebaikan kemudian kamu lupa akan dirimu sendiri untuk berbuat kebaikan, sedangkan kamu membaca kitab ini? Adakah kamu tidak berfikir?"


Al-QUran

Tapi ana menulis post ini bukan bermaksud ana tak buat langsung perkara2 di atas. Cumanya, seruan ini ana includekan untuk diri sendiri jugak. Kta sama-sama lah buang kebiasaan kita ni ye. Yang penting ada usaha.

Allahua'lam.







JERUSALEM dalam Peperangan


Gaza - Hamas menyatakan pada Ahad lepas (25 Oktober) bahawa perang Jerusalem telah bermula dan sudah tiba masanya untuk setiap orang Islam berganding bahu menggalas tanggungjawab untuk mempertahankan maruah mereka dengan apa cara sekalipun.

“Kami dalam Gerakan Penentangan Islam Hamas, akan melakukan apa sahaja yang kami termampu untuk menyokong kumpulan yang berjaya yang akan memenangi perang Jerusalem ini dan memfokuskan usaha untuk menggerakkan potensi anggota-anggota kami dan bangsa dan menghalakan ke arah musuh utama mereka, iaitu puak Zionis,” Hamas berkata dalam kenyataannya yang dibaca oleh salah seorang pemimpinnya, Dr Salah Al-Bardawil.

Pergerakan itu juga menekankan yang Israel menyerang Masjid Al-Aqsa hari ini dengan tujuan menguji keazaman dan reaksi masyarakat Palestin and umat Islam dalam rangka untuk membiasakan diri mereka terhadap serangan cubaan itu sebagai satu dari serangan ulangan agar kemarahan umat Islam dan Palestin lenyap supaya ia membolehkan Israel lambat laun menghancurkan masjid suci itu dan melenyapkannya dari peta umat Islam.

Hamas mengatakan Pihak Berkuasa Palestin (PA) yang dinyatakan dalam Oslo, serta beberapa negara Arab, bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku kepada Masjid Al-Aqsa. Hamas juga menyatakan pada masa yang sama perang Jerusalem telah pun termaktub dan kemenangan sudah pasti berpihak kepada orang-orang Palestin dan juga perjuangan mereka.

Jurucakap Hamas, Fawzi Barhoum mengatakan cubaan Zionis yang berulang-ulang untuk menghancurkan Masjid Al-Aqsa dan kepungan yang dilakukan terhadap masjid itu adalah proses terancang untuk mengenakan kekuasaan Yahudi terhadap Jerusalem dan Masjid Al-Aqsa sebagai tindakan awal untuk membina kuil mereka.

Barhoum berkata kepada pusat media Al-Bayan bahawa serangan ke atas masjid suci umat Islam ini tidak akan berlaku jika Amerika Syarikat tidak memberi kebenaran kepada penjajah Israel untuk melakukan jenayah dan pencabulan dan juga jika PA tidak meneruskan usaha perbincangan yang memangkinkan penceroboh Israel untuk meningkatkan lagi pencabulan terhadap wilayah penduduk Palestin dan tempat-tempat suci.

Bagi pihaknya, Sheikh Hamed Al-Beitawi yang menjadi wakil Hamas dalam badan kehakiman Palestin (PLC), memberi amaran terhadap penjajahan Israel yang berterusan dan pencabulan terhadap Bandar Jerusalem dan Masjid Al-Aqsa, serta menekankan bahawa Israel membuka pintu neraka kerana mereka berani menyerang Masjid Al-Aqsa.

“Satu setengah billion orang Islam tidak akan memandang sebelah mata apabila Zionis menukar Masjid Al-Aqsa kepada synagogue atau kuil,” tegas Sheikh Betawi.

Penggubal undang-undang itu menyeru menteri-menteri kerajaan PA serta pemimpin-pemimpin negara Arab dan Islam untuk menghentikan segala bentuk hubungan dengan penjajah Israel dan pengurusan keselamatan bersamanya.

Dalam hal yang sama, Dr Aziz Duweik, jurucakap PLC, menyeru umat Islam supaya bangkit dengan segera untuk mempertahankan Masjid Al-Aqsa daripada serangan.

“Sekaranglah masanya untuk umat Islam mengembalikan maruah dan keagungannya kerana mereka tidak harus berpeluk tubuh atau sebaliknya mereka akan ditimpa dengan kehinaan dan kerendahan selama-lamanya,” kata Dr Duweik.

Blok perubahan dan reformasi Hamas dalam sidang media memberi amaran pencabulan berterusan Israel terhadap Masjid Al-Aqsa akan menyemarakkan keadaan rantau itu dan menggesa tindakan segera dilakukan untuk menghalang Israel.

Dr Yahya Moussa, ahli parlimen Hamas, berkata dalam kenyataannya kepada PIC bahawa rakyat Palestin hari ini menghadapi satu lagi jenayah Israel terhadap tanah mereka, dan keagungan sejarah dan warisan Islam mereka.

Jurucakap Hamas di tengah-tengah Gaza, Yousuf Farhat mengatakan bahawa kelemahan kedudukan Arab telah menggalakkan lagi Israel untuk melakukan serangan berterusan terhadap Masjid Al-Aqsa, dan menyeru ulama Islam dan para intelek untuk bersegera beramal dan mengisi tanggungjawab agama dan watan terhadap Masjid Al-Aqsa.

Dalam satu sidang media di Damsyik, pergerakan Hamas turut menyeru rakyat Palestin dan Arab serta umat Islam di seluruh dunia untuk menganjurkan demonstrasi bantahan terhadap keganasan yang sedang berlaku terhadap Masjid Al-Aqsa.

Sumber: The Palestinian Information Center
Penterjemah:

Mohd Zul Alwi Mat Adam
Wartawan/Penulis

__________________________________________________________________

Hamas: The battle of Jerusalem started

GAZA, (PIC) - Hamas stated on Sunday that the battle of Jerusalem has started and it is time for every Muslim to shoulder his share of responsibility in defense of his dignity by all means possible.

“We in the Islamic Resistance Movement of Hamas will do everything in our power to support the victorious group that will win the battle of Jerusalem concentrating on mobilizing the potential of our people and nation and directing them against their main opponent, which is the Zionist enemy," Hamas said in a statement read by one of its leaders Dr. Salah Al-Bardawil.

The Movement stressed that the Israeli frenzied military attack on the Aqsa Mosque today was a process of testing the will and reaction of the Palestinian people and the Muslim nation in order to accustom them to such attempts as part of a repeated scene until their anger gradually fades away so they (Israelis) can eventually demolish the holy Mosque and wipe it off the religious map of Muslims.

Hamas held the Palestinian Authority (PA), which it described as the authority of Oslo, and some Arab countries responsible for what is happening against the Aqsa Mosque, asserting at the same time that the battle of Jerusalem is decisive and the inevitable victory will be for the Palestinian people and their resistance.

For his part, Hamas spokesman Fawzi Barhoum said that the repeated Zionist attempts to storm the Aqsa Mosque and the blockade imposed on it comes in the context of a scheme aimed to impose Jewish sovereignty over Jerusalem and the Mosque as a prelude to building the alleged temple.

Spokesman Barhoum told Al-Bayan media center that this attack on the holy Mosque would have not happened if the US had not given the Israeli occupation a green light to commit such crimes and violations and the PA had not persisted in its negotiations that encouraged the occupation to escalate its violations against the Palestinian land and holy places.

The spokesman added that no one is exempted from defending and protecting the Aqsa Mosque, calling for unleashing the hand of the Palestinian resistance in the West Bank to get the real battle started.

For his part, Sheikh Hamed Al-Beitawi, a representative of Hamas in the Palestinian legislative council (PLC), warned the Israeli occupation of persisting in its violations against the occupied city of Jerusalem and the Aqsa Mosque, stressing that Israel opened the gates of hell when it dared to attack the Aqsa Mosque.

“One billion and a half Muslims will not condone that the Zionists turn the Aqsa Mosque into a synagogue or an alleged temple,” Sheikh Beitawi underscored.

The lawmaker called on PA officials, Arab and Muslim leaders to stop all forms of normalization with the Israeli occupation and stop any security coordination with it.

In the same context, Dr. Aziz Dweik, the speaker of the PLC, called on the Muslim nation to uprise urgently and immediately in defense of the Aqsa Mosque under attack.

“It is time for the nation to restore its dignity and prestige because it must not stay passive more than that or else it will be chased by shame and disgrace for ever,” Dr. Dweik said.

The Hamas change and reform parliamentary bloc, for its part, warned in a press release that Israel’s repeated violations against the Aqsa Mosque would trigger the situation in the whole region and called for immediate action to curb Israel.

For his part, Dr. Yahya Moussa, a member of Hamas parliamentary bloc, said in a statement to the PIC that the Palestinian people is facing today another Israeli crime committed against their land and their historical and Islamic legacy.

Hamas spokesman in central Gaza Yousuf Farhat, for his part, stated that the weakness of the Arab position encouraged Israel to carry out its repeated attacks on the Aqsa Mosque, calling on Muslim scholars and intellectuals to urgently move and assume their religious and national role towards the Mosque.

In a press release in Damascus, the Movement of Hamas also called on the Palestinian people and all Arab and Muslim peoples all over the world to organize angry marches in protest at the ongoing wanton aggression on the Aqsa Mosque.